Oscar UPDATE: Det endelige bud på årets nomineringer

Den 16. januar kulminerer måneders spekulationer og ivrige kampagneindsatser med offentliggørelsen af årets nomineringsfelt til Oscaruddelingen den 2. marts. 

December måned bød på en storm af regionale kritikerpriser (fx kan Jared Leto nu pynte sig med rundt regnet 21 priser for sin birolle i ‘Dallas Buyers Club’), men branchenomineringer er også bragt til torvs i løbet af december og januar og BAFTA og Golden Globes har også bidraget til den generelle nominerings-frenzy. Det er således passende, at datoen for Oscars bidrag nærmer sig med syvmileskridt, for hvis man følger minutiøst med i kapløbet, er der meget snart dømt overload af alle sanser.

Vi har vejet og målt, tænkt og funderet og fundet frem til at nomineringerne i hovedkategorierne kommer til at tage sig således ud:

Bedste film

american-hustle-poster‘American Hustle’ har på tre uger indtjent strygende (næsten 100 mio. $) ved de amerikanske billetluger og den synes i stigende grad at være i spil til ikke alene at gentage David O. Russells trick fra sidste år med nomineringer i alle fire skuespillerkategorier (for ’Silver Linings Playbook’), men også en regulær chance for at snuppe hovedprisen for bedste film. Den kunne ligne en oplagt “kompromiskandidat” mellem forhåndsfavoritternes to poler: den fernis af kompromisløs dvælen ved en smertefuld fortid, der kendetegner ’12 Years a Slave’ og masseappellen og det visuelle udstyrsstykke ved ‘Gravity’. Ved at vælge ‘American Hustle’ vælger akademiet et mere sikkert kort: en film, hvor kritikerroser møder publikumsappel, et stjernebesat skuespillerensemble og hvor den gode historie ikke skraber dybere end, at man kan forlade biografen opløftet og i godt humør. Jeg tror ‘American Hustle’ kan vise sig at være en meget farlig outsider i de to måneder, der fører op til oscaruddelingen. HVIS nomineringerne den 16. januar indebærer skuespillernomineringer til både Cooper, Adams og Lawrence (og måske endda Bale i den ellers i forvejen trængte kategori for bedste mandlige hovedrolle), vil jeg mene, at Russells krimi med komedieundertonerne står stærkt til at kunne gå hele vejen.

Når det er sagt, er ’12 Years a Slave’ en formidabel modstander: Den har suppleret de fantastiske anmeldelser med at vinde hovedparten af årets kritikerpriser. Hvis den begynder at vinde industriens egne anerkendelser (SAG, PGA, DGA) i opløbet frem til marts, vil den blive næsten umulig for akademiet at ignorere. ‘Gravity’ er også stadig en storartet kandidat, ikke mindst pga., at dens fremragende anmeldelser matches af dens publikumssucces (den har indspillet for over 700 mio. $ på verdensplan).

Hvis årets oscarvinder skal findes blandt en af de tre nævnte film, så foregår der et meget tæt opløb om de resterende pladser i årets bedste film-felt andetsteds:

‘Dallas Buyers Club’ har været den positive overraskelse med uventede nomineringer for bedste ensemble ved SAG, samt nomineringer ved både Golden Globes, WGA og PGA. Til gengæld frøs BAFTA filmen fuldstændig ud, så det britiske kontingent af akademiet kan skade filmens chancer en kende.

Coen-brødrenes ‘Inside Llewyn Davis’ har overrasket negativt ved hverken at være inde i varmen hos PGA, DGA eller WGA. En stor bet for en film, der måske kunne have profiteret af en tidligere premieredato. Nu er den i stedet blevet overset i december måneds hårde konkurrence med bl.a. ‘The Wolf of Wall Street’ og ‘American Hustle’.

Harvey Weinsteins film, primært ‘The Butler’, ‘August: Osage County’ og ‘Philomena’ har haft det svært i forhold til både kritikerpriser og branchenomineringer, selvom sidstnævnte fik tiltrængt ny luft ved den ventede BAFTA-omfavnelse. Der er for nærværende en reel mulighed for, at ingen af Weinsteins film opnår en bedste film-nominering, hvilket hans historik taget i betragtning vil være en mindre sensation.

‘Saving Mr. Banks’ har det svært i konkurrence med mere tidssvarende film. Dens familieværdier og klare appel til akademiets grå guld var måske en sikker strategi for oscarsucces før i tiden, men i 2013/14 synes det tilbageskuende filmhåndværk at have sværere kår, ikke mindst fordi akademiet for hvert år bliver yngre og yngre rent demografisk (der er 6.000 medlemmer, og det tynder ud i de ældre af slagsen, mens de nye medlemmer, som der optages flere og flere af på årlig basis, stort set alle er under 55 år). Jeg tror nu nok ‘Saving Mr. Banks’ lige akkurat hiver en typisk prestigefilmsnominering i land (a la den kritikernedslagtede ’Extremely Loud & Incredibly Close’ for et par sæsoner siden), men det bliver i tæt løb med kritikerdarlings som ‘Blue Jasmine’, ‘Her’ og ‘Inside Llewyn Davis’.

Hvis vi går ud fra, at akademiet nominerer minimum 8 film (alt efter stemmefordeling, kan der nomineres mellem 5 til 10 film) bliver de nominerede efter min bedste overbevisning (angivet efter graden af sandsynlighed, med de tungeste først):

’12 Years a Slave’
‘American Hustle’
‘Gravity’
‘Captain Phillips’
The Wolf of Wall Street
‘Nebraska’
‘Dallas Buyers Club’
‘Saving Mr. Banks’

Hvis der nomineres 9, bliver der ydermere plads til:

‘Her’

Hvis der nomineres de maksimale 10, går den sidste plads til:

‘Inside Llewyn Davis’

Alternativt: ‘The Butler’, ’Philomena’ og Blue Jasmine

Og til sidst, skal der være plads til mine egne idiosynkrasier, så lad mig i forbifarten nævne tre film, der burde komme i betragtning til en nominering, men desværre er så godt som chanceløse:

‘Before Midnight’, ‘Blue is the Warmest Color’ og ‘Frances Ha’

Bedste instruktion:

Det mest sandsynlige er, at akademiet følger instruktørforbundet DGAs og BAFTAs anvisninger og nominerer McQueen, Cuarón, Russell, Greengrass og Scorsese. Men man bør bemærke, at akademiet kun tre gange i de sidste 15 år har stemt overens fem-for-fem med DGA. Som regel varierer de to grupper på ét punkt (sidste år var den helt store anomali, hvor ligheden kun var to-for-fem).

Alexander Payne er en farlig outsider (han er en etableret akademidarling) og Spike Jonzes visionære hånd på ‘Her’ kan også overbevise tilstrækkeligt mange til, at han kan snuppe en plads. Det er nok en af de to, der kan skabe en lille overraskelse. Scorsese er på papiret den mest sårbare, da ’The Wolf of Wall Street’ virkelig deler vandene, men omvendt er det bedre at din film vækker stærke følelser end, at de er moderat begejstrede og derfor stemmer på en anden (hvis mange hader din film, er der sikkert tilsvarende mange, der elsker den).

Akademiet nominerede sidste år folk som Benh Zeitlin og Michael Haneke frem for Kathryn Bigelow og Ben Affleck, så man ved aldrig… Instruktørerne, der står for nomineringerne i deres ”egen” kategori, er traditionelt mere eventyrlystne end deres kolleger, hvilket kan være en fordel for især Jonze, hvis film ‘Her’ er eksperimenterende og frisk i sit formsprog. Endvidere kan det være en fordel, at mange af kollegerne i akademiet har en forkærlighed for såkaldte auteurs (altså instruktører, der skriver deres egne film). Jeg tror i sidste ende dette forhold gør, at Jonze overhaler Greengrass, hvis dygtige håndværk måske for mange akademimedlemmer mangler lidt sjæl og personlighed. Spørgsmålet er om nok medlemmer overhovedet har set ’Her’, der fortsat kun er ude i limited release i de amerikanske biografer. Men hvis Haneke og Zeitlin kunne slå Affleck sidste år, hvorfor skulle Jonze så ikke kunne slå Greengrass (eller Scorsese) i år? Jeg vælger derfor at tro på en overraskelse i denne kategori.

De nominerede bliver:

Steve McQueen (12 Years a Slave)
Alfonso Cuarón (Gravity)
David O. Russell (American Hustle)
Martin Scorsese (The Wolf of Wall Street)
Spike Jonze (Her)

Alternativt: Alexander Payne (Nebraska) eller Paul Greengrass (Captain Phillips)

Bedste mandlige hovedrolle:

12-Years-a-Slave-teaser-posterSæsonen igennem har denne kategori været særlig omtalt, da det har hobet sig op med værdige kandidater. På et tidspunkt syntes der at samle sig konsensus om femkløveret Ejiofor, McConaughey, Dern, Redford og Hanks, men Redfords kampagne synes at have lidt skibsnød (lig hans karakter i filmen ‘All is Lost’) og Hanks og Dern er sårbare, eftersom DiCaprio og i lidt mindre grad Bale trænger sig på pga. den øjeblikkelige box office-succes for deres film (‘The Wolf of Wall Street’ og ‘American Hustle’).

Jeg tror gerne akademiet vil ære veteranen og branchesværvægteren Redford, så selvom han står svagere nu end tidligere på sæsonen, tror jeg akkurat han presser sig med i feltet. Spørgsmålet er så hvem der skal give plads til DiCaprio, som jeg tror har momentum nok lige nu til at møve sig forbi en af de andre? Jeg tror mest på, at Hanks trækker det korteste strå, men afgørelsen er helt åben.

De nominerede bliver:

Chiwetel Ejiofor (12 Years A Slave)
Matthew McConaughey (Dallas Buyers Club)
Bruce Dern (Nebraska)
Leonardo DiCaprio (The Wolf of Wall Street)
Robert Redford (All Is Lost)

Alternativt: Tom Hanks (Captain Phillips) eller Christian Bale (American Hustle)

Burde have været i spil til en nominering: Toni Servillo (The Great Beauty) og Ethan Hawke (Before Midnight)

Bedste kvindelige hovedrolle:

Hele sæsonen har denne kategori været aldeles fastlåst omkring femkløveret Blanchett, Bullock, Thompson, Dench og Streep, fem stærke oscarveteraner og regulære household names.

Da ‘August: Osage County’ har fået deciderede kritikerklø er Streep kommet i knibe i løbet af december (Dench er heller ikke sikker, eftersom ‘Philomena’ ikke just er en stor biografbasker i USA, modsat på hjemmebanen i England). Da Amy Adams er lidt af en kæledægge i oscarsammenhæng og aktuelt er brandvarm pga. sin medvirken i den buzz-tunge ‘American Hustle’, tror jeg derfor hun kan skabe en overraskelse og klemme sig forbi enten Streep eller Dench.

De nominerede bliver:

Cate Blanchett (Blue Jasmine)
Sandra Bullock (Gravity)
Emma Thompson (Saving Mr. Banks)
Amy Adams (American Hustle)
Judi Dench (Philomena)

Alternativt: Meryl Streep (August: Osage County)

Burde have været nomineret: Adele Exarchopoulos (Blue is the Warmest Color), Greta Gerwig (Frances Ha), Paulina Garcia (Gloria) og Julie Delpy (Before Midnight)(!!)

Bedste mandlige birolle:

Leto har vundet langt hovedparten af kritikerpriserne, men blev sensationelt forbigået af BAFTA. Sådan er der så meget. På amerikansk jord vil han blive nærmest umulig at slå, men hvem gør ham følge? Fassbender synes sikker, Abdi og Cooper synes næsten sikre, mens Brühl kan komme i problemer, da ‘Rush’ ikke er slået igennem som ventet i USA. Jeg tror desværre Brühl vil blive overset til fordel for et mere brandvarmt navn netop nu, nemlig Jonah Hill (i ‘The Wolf of Wall Street’). Tom Hanks’ rolle som Walt Disney er på papiret næsten for oscaroplagt til at misse, men jeg tror faktisk producenterne bag ‘Saving Mr. Banks’ har forregnet sig. Vi skriver 2014, ikke 1984 eller 1994, hvor tricket helt sikker havde virket. I spil er han dog, især hvis de ældre og mere konservative medlemmer nærmest per automatik stemmer på Hanks, fordi de elsker ideen om ham som selveste Disney. Gandolfini er en dark horse, da det kan være svært at regne ud hvor mange stemmer den i år afdøde skuespiller kan hente af oplagte sentimentale årsager.

De nominerede bliver:

Jared Leto (Dallas Buyers Club)
Michael Fassbender (12 Years A Slave)
Barkhad Abdi (Captain Phillips)
Bradley Cooper (American Hustle)
Jonah Hill (The Wolf on Wall Street)

Alternativt: Daniel Brühl (Rush), Tom Hanks (Saving Mr. Banks) eller James Gandolfini (Enough Said)

Burde have været i spil: Jake Gyllenhall (Prisoners)

Bedste kvindelige birolle:

Nyong’o og Lawrence er bombesikre, men derudover er puslespillet kompliceret. Winfrey tager formentlig den tredje plads, understreget ved, at hun formåede at hente en BAFTA-nominering i land (langt fra oplagt, eftersom England er en ganske anden bane at spille på for den feterede medieimperiumsgudinde end på amerikansk hjemmegrund). De sidste to pladser er et ret uforudsigeligt opgør mellem Squibb, Roberts (køber medlemmerne hendes kampagne som birolle, når der reelt er tale om en hovedrolle?), Hawkins, Paulson, Garner og Spencer.

De nominerede bliver:

Lupita Nyong’o (12 Years A Slave)
Jennifer Lawrence (American Hustle)
Oprah Winfrey (The Butler) 
June Squibb (Nebraska)
Julia Roberts (August: Osage County)

Alternativt: Sally Hawkins (Blue Jasmine), Jennifer Garner (Dallas Buyers Club) eller Octavia Spencer (Fruitvale Station)

Burde nomineres: Lea Seydoux (Blue is the Warmest Color)

Bedste fremmedsprogede film:

De nominerede bliver:

The Hunt (Danmark)
The Broken Circle Breakdown (Belgien)
The Great Beauty (Italien)
The Notebook (Ungarn)
Omar (Palæstina)

Alternativt: The Missing Picture (Cambodia) eller The Grandmaster (Hongkong)

Burde have været nomineret: Gloria (Chile)

Tilbage til toppen

Tilbage til Forsiden